Google počítadlo zobrazení stránek:

Elektromobily vs. auta na vodík

Jestli se vám článek líbí tak klikněte na Like.

Elektromobily

1/ Těžba lithia pro výrobu akumulátorů:


V baterii Tesly je 15kg lithia. tj 0,015 tuny * 300 milionů aut v EU = 4,5 milionů tun lithia.
Výtěžnost rudy 1% .... je tedy potřeba vytěžit 450 milionu tun lithiové rudy jen pro potřeby elektrifikace osobních aut v EU.
Česká republika má prý zásoby lithia na Cínovci.
11.10.2017 Idnes.cz: K dohodě o těžbě lithia v ČR se kladně vyjádřilo také ministerstvo životního prostředí. Ministr Brabec za ANO to nyní vysvětluje, že úředník omylem z ministerstva odeslal opačnou verzi již podepsaného dopisu. To zní až neuvěřitelně.
Extrakce by v ČR probíhala pomocí kyseliny. Kyselina rozpustí lihium v rudě.
Takže to asi pro ekologii není nic moc, že?


2/ Jak těžký musí být akumulátor aby se do něj vešla efektivní energie jednoho litru benzínu?

Perfektní článek - Čas elektromobilů ještě nepřišel v Autorevue kde jsem se nechal inspirovat při sestavení následující tabulky:

Z následující tabulky vyplývá, že efektivní energie v 1 litru benzínu se vejde do 27-51 kg těžkého akumulátoru, podle typu/ceny akumulátoru.


Energie kWh/l Energie kWh/kg účinnost motoru Efektivní energie kWh/l Efektivní energie kWh/kg potřebná hmotnost pro srovnatelnou efektivní
energi 1kg benzínu; kg
 Benzín  8,6  11,86  0,3  2,58  3,56 1
 Nafta  9,78  11,64  0,35  3,42  4,07 0,87
Li-ion baterie Audi 53kWh/550kg  0,0963  0,9  0,087 40,9
Li-ion baterie (Tesla S 85) 85kWh/544kg
0,156  0,9  0,14 26,4
Li-ion baterie Nisan Leaf 24kWh/294kg
0,08  0,9  0,07 50,9
Baterie tedy výrazně zvyšuje hmotnost auta. Tj.294kg nabitá baterie Nissanu má kapacitu jako 6 litrů benzínu.
A má omezenou životnost. Hned po prvním nabíjecím cyklu ztratí 2-4% kapacity
Graf závislosti kapacity a ujeté vzdálenosti:



Ničí jí především velké teplotní rozdíly při provozu. Například nedoporučuje se překračovat teploty z rozmezí -25C a +49C. Je třeba počítat s tím, že baterie produkuje také teplo. To se tedy hodí spíš pro severské státy jako Norsko, naopak nechat auto stát u rozpálené pláže v Chorvatsku a pak baterie zatěžovat by nebylo dobré. V Norsku zase potřebujete topit. U spalovacího motoru je teplo odpadní produkt a to vás zahřeje.


Baterie Tesla S 85 - stojí 17000 dolarů = 408 tisíc Kč

Tj. energie 1 litru benzínu se vejde do 26,4kg akumulátoru za cca. 20 tisíc Kč. !!!
Koupili by jste si bez dotací bateruku za 20 tisíc Kč, do které se vejde energie jako do 1 litru benzínu?

Vodík
Pokud jde o alternativní pohon, tak si myslím, že větší pravděpodobnost úspěchu má vodík.
http://www.fueleconomy.gov/feg/fcv_sbs.shtml


Image result for toyota mirai hydrogen
Například Toyota Mirai - kombinovaná spotřeba 66mil/kg vodíku= 106km/kg vodíku
5,55 dolarů za kg vodíku = 138Kč za kg vodíku 
Tj. spotřeba je 1,3kč na 1km
Samozřejmě je to cena vodíku vyrobeného z plynu. A jsou uvedeny americké ceny.

Flotila taxi vozů  v Nizozemí


Vyrobený elektrolýzou je dražší.  Ale vodík lze skladovat a vyrábět ho i v noci, kdy proud je nejlevnější. .
Teplo vzniká při výrobě oproti teplu u spalovacích motorů, které vzniká za jízdy. To teplo jsou ztráty. Jenže ztráty v případě vodíku by se proto daly 100% využít.
Dále můžeme kalkulovat s úsporou za distribuci energie. Dnes je dražší energii na nějaké místo dopravit než ji vyrobit. Například u el. energie je to až 60% ! Dnes již existují i čerpací stanice, kde se vodík vyrábí z elektřiny ze solárních kolektorů, Které jsou umístěné vedle čerpací stanice. Čerpací stanice s vlastní výrobnou vodíku též může být umístěna u vodní nebo jaderné elektrárny. A je 60% za distribuci uspořeno.

Ztráty z výrobny vodíku taktéž mohou vytápět nějaké budovy což znamená další úsporu.

Další námitky jsou bezpečnostní. Vodík je velmi výbušný.

Jenže vodík je lehčí než vzduch a velmi rychle prchá vzhůru. V případě nehody a úniku paliva u benzínového motoru se palivo dostane dolů. tj. mezi vozovku a auto. Naopak při poškození vodíkové nádrže se vodík dostane nad auto. A může tak expandovat do volného prostoru.
Podobná videa:
https://www.youtube.com/watch?v=U-RBtbs_Ktg
https://www.youtube.com/watch?v=KJgV5P7kEik
https://www.youtube.com/watch?v=J88oTRKtiBA
Šlo by to také s benzínem? :)

 

Výroba vodíku ze solárních článků:

Infografika - Infografika - STBáci, komunisti, šíbři..

Mezinárodní konflikty (co vám TV neukáže):

Anti-Babiš: 
  • Babiš a jeho hnutí ANO
  • EET - chce ho dle průzkumu jen 14% lidí. 74% lidí odmítá referendum = Lidé jsou sami proti sobě.

  • Anti-lepšolidé, Anti-pražská kavárna, Anti-"demoblok" : 
    Kauzy Jaromíra Soukupa
      - starší kauzy. Již neeaktualizuji. Informační hodnota poklesla
    Cenzura a politická korektnost - zákony
      - pravdivé informace jsou ze zákona trestány
    Cenzura na sociálních sítích
      - ve virtuálním prostoru by měly platit stejné zákony
    Česká televize
      - lži a propaganda České televize z našich poplatků
    Názor na referendum
      - jsou lidé v ČR hloupější než lidé v Švýcarsku?
    Pracovní tábor v Letech u Písku
      - český koncentrák ...
    1946 1948 1968 1989 - trochu nekorektně...
    Kauza maršála Koněva - fakta pro vyvážení extrémních názorů...
    Koncentrační tábor Holýšov, Sudety

    Anti-Islám:
    Anti-EU: 
    Ostatní zajímavá témata:


    3 komentáře:

    1. Tak informační hodnota článku je prakticky nulová. Žádné relevantní zdroje se autor neobtěžoval uvádět, jen několik líbivých videí a hlavně zavádějící fakta. Například "výtěžnost" Lithia vzal autor kde? Uváděnému 1% se blíží obsah Lithia v lithiové rudě, ale ten se pohybuje v průměru OD 1% do 6%. Opakuji v průměru. Tedy argumentačně autor uvádí v průměru 6x menší údaj než je skutečnost. A to nebudu diskutovat o pojmu "výtěžnost" který autor evidentně používá také velmi volně.

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. A Vaší skutečnost jste vzdal kde? V nějaké časopise fanoušků "ekologie" kteří chtějí zničit naší přírodu ?
        Odkaz na vědecký článek:
        https://www.mdpi.com/2075-163X/2/1/65/htm
        Typical mineral deposits have a lithium content of around 0.5%–2% Li
        Což je průměrně 1%
        6% to jsou na zemi nějaké anomálie, v nějaké soli vysušených jezer někde v Chile.

        Vymazat
    2. O dotacích na vodík jsem také slyšel a původně jsme do toho chtěli jít. No nakonec jsme se rozhodli pro to, že si vezmeme dotaci na tepelné čerpadlo . Ono to člověku ve finále dost uleví i když je to zpočátku docela dost velká částka najednou.

      OdpovědětVymazat

    Aktualizováno

    Ukrajina